RAW BLOG

Moderni urheiluseura – Dynamo Oulu

Somessa olenkin tätä jo vähän väläytellyt, ja nyt viimein pääsen kertomaan teille tästä laajemmin. Tämä on yksi hienoimmista projekteista, missä olen saanut olla mukana ja olen siitä tosi iloinen. Here it comes:

 

Moderni urheiluseura – Dynamo Oulu

TwitterBanneri3_2

Dynamo on oululainen urheiluseura, joka on syntynyt halusta saada mielekästä sosiaalista ja urheilullista sisältöä elämään. Dynamo halusi näyttää modernilta urheiluseuralta, jota jäsenet voisivat ylpeänä edustaa.

 

Projektin sisältö:

  1. TUTKIMUS: ARVOT JA IHMISET KAIKEN TAUSTALLA
  2. BRÄNDI-IDENTITEETTI
  3. VIESTINTÄ
  4. VALOKUVAUS
  5. GRAAFINEN ILME
  6. MARKKINOINTIMATERIAALIT
  7. VIDEOTUOTANTO

 

Asiakasymmärrys – kaiken kehittämisen lähtökohta

Minun tehtävänä oli asiakasymmärryksen tuottaminen. Asiakkaiden ymmärtäminen tarkoittaa heidän elämään, arvomaailmaan, tarpeisiin sekä toiveisiin liittyvien asioiden selvittämistä. Tapasin useamman Dynamon edustusjoukkueen pelaajan sekä perustajajäseniä. Palvelumuotoilun metodeja käyttäen selvitin pelaajien tarpeita ja toiveita joukkuetoiminnan suhteen sekä Dynamon arvot.

 

Millainen joukkue Dynamo sitten on? Arvot antavat siitä hyvän kuvan: Laadukkuus, tavoitteellisuus, me-henki, sosiaalisuus ja urheilullisuus. Pelaajista näkemäni sitoutuneisuus toimintaan ja sen kehittämiseen oli ihailtavaa. Kiitollinen ja kiinnostunut asenne puolestaan kertoi siitä, että tämä projekti oli odotettu ja tuli aitoon tarpeeseen. Seuran brändäys oli joukkueelle juurikin se ’next step’.

Dynamo arvot

 

Oikeanlainen asiakastieto on kaikissa kehitysprojekteissa erittäin tärkeää. Se toimii pohjana jokaista seuraavaa vaihetta varten, ja varmistaa että kehitettäviä kohteita viedään oikeaan suuntaan. Asiakasymmärryksen myötä pystyimme etenemään Dynamon brändi-identiteetin, viestinnän ja visuaalisen ilmeen kanssa oikeaan suuntaan. Jätän tiimikavereilleni kerrottavaksi, mitä kaikkea he tekivät projektissa, joten pitäkääpä näitä tyyppejä silmällä.

 

Meidän viiden yrittäjän killer-tiimi:

Konseptitoimisto Nauha, Mari Nauha – markkinointi, asiakasymmärrys, palvelumuotoilu
Mint Station, Minna Viitalähde – graafinen suunnittelu
Motio, Vesa Karjalainen – innovointi, myynti ja asiakashankinta
Pohjonen Productions,  Ville Pohjonen – videotuotanto
Stoorila, Tanja Alamikkelä – brändäys, sisällöntuotanto ja valokuvaus

Who am I ?

Who_am_I

 

Tässä se nyt on! Minun uusi business-blogi, jossa kerron teille kaikenlaista mieleen tullutta yrittäjyydestä, urasta ja asiakasprojekteista. Yritykseni ja päivätyöni  myötä olen joutunut miettimään paljon sitä missä olen hyvä ja millainen olen työelämässä?

 

Palataanpa ajassa taaksepäin. Pari vuotta sitten sain yliopiston mentorointiohjelmasta kokemuksen, jonka haluaisin teillekin jakaa. Mentorini, Itellan aluejohtaja, Aila Orabi pyysi minua tuolloin miettimään mitkä ovat viisi vahvuuttani. Tämä ei ole pelkkä listaus, vaan tarkoitus on auttaa tunnistamaan itsestään ne piirteet, joista on apua työelämän eri tilanteissa. Kun itse tunnistat ne, on paljon helpompi tarjota osaamistaan työelämän eri projekteissa.

 

Vahvuuteni ovat: Sosiaalisuus, määrätietoisuus, tehokas organisointi kyky, idearikkaus, empaattisuus.

 

Olen lisäksi miettinyt jokaisesta vahvuudesta seuraavaa

  1. Miksi se on vahvuuteni?
  2. Miten se näkyy työssäni?
  3. Miten voin hyödyntää sitä työssäni?

 

Näiden asioiden tiedostaminen ja peilaaminen työpaikkasi arvoihin ja toimintaan ovat melkoinen kilpailuvaltti! Työhaastattelussakin työnantajaa kiinnostaa se, miten sinä voit auttaa yritystä pääsemään asetettuihin tavoitteisiin. Listauksen tekemisessä itseäni auttoi, kun kysyin lähipiiristäni heidän näkemyksiään vahvuuksistani. Nämä vahvuudet ovat nimenomaan sellaisia, jotka ovat luontaisia ja selkeästi havaittavissa. Hyvin monet saamani kommentit olivatkin täysin samanlaisia niiden kanssa, joita itse pohdin.  Se millaisia olemme arkielämässä on hyvin vahvasti läsnä myös työminässämme.

Työ on opettanut aika paljon toimintatavoista ja käytänteistä yritysmaailmassa. Voin myöntää, että aluksi jännitin myyntiedustajien kanssa sovittuja tapaamisia. Olin kuvitellut, että tapaamisissa ollaan virallisia ja vastapuoli tyrkyttää sinulle jotakin, kiitetään ja sanotaan heippa. Minulla oli näissä tilanteissa tosi epämukava olo. Rentouduin kuitenkin huomatessani, että on enemmän kuin OK olla oma itsensä palavereissa.

Täytyisi muistaa, että meillä jokaisella on jotakin tärkeämpää elämässä kuin työ. Minusta palaverissa on kiva jutella ohimennen myös harrastuksista ja perheestä, edellyttäen tietysti sitä että tilanne on sille suopea ;) Moni kokee hyvin tärkeäksi saada kertoa jotakin itsestään työasioiden ulkopuolelta – on siis tärkeää kuunnella ja olla aidosti kiinnostunut.

Olen tavannut mahtavia ihmisiä jo lyhyen urani aikana ja olen heistä vilpittömän iloinen. Suhdetoiminnan tärkeyttä ei voi korostaa liikaa – omaa verkostoani rakennan kuin pieni muurahainen kekoa! Mutta tästä sitten lisää seuraavissa postauksessa.

Ihanaa talven alkua!

Mari